جستجو


حمیدرضا فلاح - » احکام جامع جنابت

  • 2398

احکام جامع جنابت

بسم الله الرحمن الرحیم

دانستن احکام شرعی یکی از مسائل ضروری و از جمله واجبات زندگی ما مسلمانان است به همین دلیل تصمیم گرفتم در ادامه مطالب احکام شرعی مجموعه ی “احکام جامع جنابت” مطابق با فتوای ده تن از مراجع عظام تقلید را تقدیم بینندگان وبلاگم بکنم.

قبل از مطالعه متن پرسش و پاسخ ها دانستن چند نکته ضروری است:

۱- برا تایپ این مجموعه وقت زیادی صرف شده لذا انتظار می رود دوستان سایبری حق کپی رایت را رعایت کنند.

۲- در این مجموعه به ۲۸پرسش مبتلابه در ارتباط با احکام جنابت پاسخ داده شده است.

۳- در تنظیم این متن، نظر حضرت امام خمینی ـ قدس سرّه ـ به عنوان اوّلین فتوا آمده و فتاوای دیگر مراجع بزرگوار ـ که نامشان به ترتیب حروف الفبایی در ذیل می آید ـ پس از آن ذکر گردیده است.

حضرت آیت الله حاج شیخ محمد تقی بهجت  ـ حضرت آیت الله حاج شیخ میرزا جواد تبریزی ـ حضرت آیت الله حاج سید علی حسینی خامنه ای ـ حضرت آیت الله حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی ـ حضرت آیت الله حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی ـ حضرت آیت الله حاج شیخ حسین نوری همدانی ـ حضرت آیت الله حاج شیخ ناصر مکارم شیرازی ـ حضرت آیت الله حاج شیخ حسین وحید خراسانی.

۴- در این متن تنها به ذکر اسامی مراجع بزرگوار به اختصار اکتفا شده است، لذا از ساحت آن بزرگوارن پوزش می طلبیم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان، دوام عزت و سلامتی مسألت داریم.

۵- این مجموعه را از کتاب «احکام وضو، غسل و تیمم» و همچنین «رساله دانشجویی» تألیف محقق گرانقدر حجه الاسلام سیّد مجتبی حسینی ـ زید عزّه ـ که به ترتیب جلد۳۰ و ۱۶ از مجموعه کتاب های پرسش ها و پاسخ های دانشجویی است اقتباس کردیم.

احکام جنابت

محرمات جنابت

س۱: چه کارهایی بر جنب حرام است؟

۱٫ گذاشتن چیزی در مسجد ۲٫ خواندن آیه های سجده واجب[۱] ۳٫ رفتن به مسجدالحرام و مسجد النبی[۲] ۴٫ رساندن جایی از بدن به خط قرآن و اسم خداوند ۵٫ توقف در سایر مساجد و حرم امامان (بنابر احتیاط واجب).[۳]

مکروهات جنابت

س۲: کارهایی که بر شخص جنب مکروه است، کدامند؟

چند چیز بر شخص جنب مکروه است:

۱٫ خوردن و آشامیدن[۴] ۲٫خوابیدن بدون وضو[۵] ۳٫همراه داشتن قرآن ۴٫ مالیدن روغن به بدن ۵٫ آمیزش بعد از احتلام ۶٫ خضاب با حنا و مانند آن ۷٫ تماس بدن با جلد یا حاشیه قرآن ۸٫ خواندن بیشتر از هفت آیه از سوره هایی که سجده واجب ندارد.

راه تشخیص جنابت

س۳: راه های تشخیص جنابت چیست؟

همه مراجع: به دو چیز انسان جنب می شود:

۱- آمیزش جنسی به مقدار دخول نسبت به مرد و زن [اگر چه منی بیرون نیاید].

۲- بیرون آمدن منی، چه در خواب باشد یا بیداری، کم باشد یا زیاد، با شهوت باشد یا بی شهوت، با اختیار باشد یا بی اختیار.[۶]

انواع ترشحات

س۴: مذی، وذی و ودی را توضیح دهید؟

همه مراجع: «مذی» به آبی گویند که گاهی بعد از ملاعبه و شوخی کردن با همسر بیرون می آید.

«وذی» آبی است که گاهی بعد از منی بیرون می آید.

«ودی» به آبی گویند که گاه بعد از بول بیرون می آید و کمی سفید و چسبنده است.

تمامی این آب ها در صورتی که مجرا، آلوده به بول و منی نباشد، پاک است.[۷]

تبصره: فایده استبرا از بول این است که اگر آب مشکوکی بعد از آن خارج شود پاک است و وضو را هم باطل نمی کند؛ اما اگر استبرا نکرده، باید وضو را اعاده کند و محل را بشوید. فایده استبرا از منی این است که اگر رطوبت مشکوکی از او خارج شود و نداند منی است یا یکی از آب های پاک، غسل ندارد و اگر استبرا نکند و احتمال دهد ذرات منی در مجرا باقی بوده و همراه بول یا رطوبت دیگری خارج شده، باید دوباره غسل کند.

رطوبت بعد از غسل

س۵: بعد از غسل جنابت، آب مشکوکی از من خارج می شود، آیا نجس است و غسل لازم دارد؟

همه مراجع: اگر پیش از انجام دادن غسل، بول کرده باشد، این آب پاک است و غسل ندارد و در غیر این صورت حکم منی را دارد.[۸]

تبصره: فرض مسأله جایی است که شخص به دلیل بیرون آمدن منی، جنب شده و پس از غسل، رطوبت مشکوکی از وی خارج شده است. اما اگر جنابت او از راه آمیزش ـ بدون خروج منی ـ بوده و پس از غسل رطوبت مشکوکی مشاهده کرده، پاک است و غسل ندارد؛ هرچند پیش از غسل بول نکرده باشد.

رطوبت مشکوک

س۶: آبی که هنگام خواندن مطالب مهیج، دیدن تصاویر محرک و یا تکلم با جنس مخالف از انسان خارج می شود چه حکمی دارد؟

همه مراجع: اگر نشانه های منی را نداشته باشد، مذی است و غسل واجب نمی شود.[۹]

تشخیص منی

س۷: راه تشخیص منی و احتلام در مرد چیست؟

همه مراجع (به جز بهجت، صافی و مکارم): خروج منی در مرد دارای سه نشانه است:

۱٫ همراه با شهوت باشد ۲٫ با جستن بیرون آید ۳٫ بدن سست شود. اگر هیچ یک از نشانه های سه گانه و یا یکی از آنها را نداشت، حکم به منی نمی شود؛ مگر آنکه از راه دیگری یقین کند که منی است.[۱۰]

آیات عظام بهجت و مکارم: خروج منی در مرد دو نشانه دارد:

۱٫ همراه با شهوت باشد ۲٫ با جستن بیرون آید. اگر هیچ یک از دو نشانه یا یکی از آن دو را نداشت، حکم به منی نمی شود؛ مگر آنکه از راه دیکری یقین کند که منی است.[۱۱]

آیت الله صافی: اگر با شهوت و جستن بیرون آید و یا با جستن بیرون آید و بدن سست شود، آن رطوبت حکم منی را دارد و اگر هیچ یک از این دو نشانه را نداشت، حکم به منی نمی شود؛ مگر آنکه از راه دیگری اطمینان پیدا کند که منی است.[۱۲]

جنابت زن

س۸: راه تشخیص منی و احتلام در زن چیست؟

همه مراجع (به جز تبریزی، بهجت و نوری): خروج ترشحات زن، اگر همراه با شهوت (اوج لذت جنسی) باشد، حکم به جنابت آنان می شود و لازم نیست با جستن به بیرون آید و بدن سست شود و اگر بدون شهوت باشد، حکم به منی نمی شود؛ مگر آنکه از راه دیگری یقین کند منی است.[۱۳]

آیت الله بهجت: خروج ترشحات زن اگر همراه با شهوت (اوج لذت جنسی) باشد و با جستن بیرون آید، حکم به منی می شود و اگر هیچ یک از دو علامت و یا یکی از آنها را نداشت، حکم به منی نمی شود؛ مگر آنکه از راه دیگری یقین کند منی است.[۱۴]

آیات عظام تبریزی و نوری: خروج ترشحات زن اگر همراه با شهوت خاصی (اوج لذت جنسی) باشد و بدن پس از آن سست شود، حکم به منی می شود و اگر هیچ یک از دو نشانه یا یکی از آنها را نداشت، حکم به منی نمی شود؛ مگر آنکه از راه دیگری یقین کند منی است.[۱۵]

پاکی ترشحات زنانه

س۹: آیا ترشحات و رطوبت هایی که از بانوان خارج می شود، پاک است؟

همه مراجع: ترشحات مزبور پاک است و غسل ندارد؛ مگر آنکه یقین کنند بول یا منی است.[۱۶]

بول همراه منی

س۱۰: آیا آمدن منی همراه ادرار، نیاز به غسل دارد؟

همه مراجع: اگر یقین به منی بودن آن دارد، غسل واجب می شود.[۱۷]

تبصره: یکی از چیزهایی که باعث جنابت انسان می شود، بیرون آمدن منی است؛ خواه به تنهایی خارج شود و یا همراه ادرار باشد.

س۱۱: اگر انسان از خروج منی جلوگیری نموده و پس از مدتی بول کند؛ آیا غسل جنابت بر او واجب می شود؟

همه مراجع: اگر یقین ندارد که همراه بول منی خارج شده، غسل واجب نمی شود.[۱۸]

شک در جنابت

س۱۲: اگر در خواب، مایعی از انسان خارج شود که نمی داند منی است یا نه، حکمش چیست؟

همه مراجع: اگر نشانه های منی را داشته باشد، غسل واجب می شود و در صورت شک غسل واجب نیست.[۱۹]

س۱۳: صبح بعد از بیداری، متوجه می شوم که محتلم شده ام؛ در حالی که اصلاً هیچ گونه لذتی در خود حس نکرده ام، آیا غسل واجب است؟

همه مراجع (به جز صافی): اگر نشانه های منی یا یکی از آنها را نداشته باشد و یا در آنها شک کند، غسل واجب نمی شود؛ مگر آنکه از راه دیگری یقین کند که منی است.[۲۰]

آیت الله صافی: اگر هیچ یک از نشانه های منی را نداشته باشد و یا در آنها شک پیدا نماید غسل واجب نمی شود؛ مگر آنکه از راه دیگری اطمینان پیدا کند که منی است.[۲۱]

س۱۴: اگر انسان شک کند مایعی که از او خارج شده منی است یا نه ـ در حالی که بعضی از شرایط را دارا است ـ وظیفه اش چیست؟

همه مراجع: اگر نشانه های منی را نداشته باشد، رطوبت مزبور پاک است و غسل واجب نمی شود.[۲۲]

جنابت و نماز و روزه

س۱۵: چندین سال با حال جنابت، روزه گرفتم و نماز خواندم؛ در حالی که نمی دانستم جنب باید غسل کند، تکلیف چیست؟

آیات عظام بهجت، تبریزی، خامنه ای، مکارم و وحید: نماز و روزه هایی را که در حال جنابت انجام داده اید، باید قضا کنید.[۲۳]

آیات عظام سیستانی، صافی و فاضل: اگر در یادگرفتن مسائل کوتاهی نکرده اید، روزه صحیح است و قضا ندارد؛ ولی نمازهایی را که در حال جنابت خوانده اید، در هر حال باید قضا کنید.[۲۴]

آیه الله نوری: روزه ها صحیح است و قضا ندارد؛ ولی نمازهایی را که در حال جنابت خوانده اید، باید قضا کنید.[۲۵]

تبصره: طهارت نسبت به نماز شرط واقعی است؛ از این رو اگر از روی ناآگاهی نیز بدون طهارت نماز بخواند، نمازش باطل است.

س۱۶: کسی مدتی نماز خوانده و روزه گرفته است و بعد بفهمد جنب بوده، تکلیف او چیست؟

همه مراجع: اگر متوجه اصل جنابت نبوده، روزه های او صحیح است؛ ولی نمازهای او قضا دارد.[۲۶]

س۱۷: مدتی غسل های خود را نادرست انجام می دادم و با آن روزه می گرفتم و نماز می خواندم، آیا باید روزه ها و نمازها را قضا کنم؟

همه مراجع: روزه ها قضا ندارد؛ ولی نمازها را باید قضا کنید.[۲۷]

س۱۸: کسی که نمی دانسته شستن کف پا در غسل لازم است، مدتی به این ترتیب غسل می نموده، نسبت به نماز و روزه های گذشته چه تکلیفی دارد؟

همه مراجع: اگر می داند که آب به کف پا نمی رسیده، باید نمازهایی را که خوانده، قضا کند؛ ولی روزه ها قضا ندارد.[۲۸]

تأخیر غسل جنابت

س۱۹: کسی که بعد از اذان صبح با حالت احتلام از خواب بیدار می شود، آیا می تواند نماز خود را تا نزدیک طلوع آقتاب به تأخیر اندازد و با تیمم نماز بخواند؟

همه مراجع: اگر نماز خود را به تأخیر اندازد، تا جایی که وقت تنگ شود، گناه کرده است. در این صورت باید تیمم کند و لباس و بدن خود را تطهیر کند و نماز خود را بخواند و نماز او صحیح است.[۲۹]

س۲۰: اگر کسی در شب ماه رمضان، جُنُب شود و تا نزدیک اذان صبح، غسل را به تأخیر اندازد و سپس تیمم کند، آیا روزه او صحیح است؟

همه مراجع (به جز صافی و وحید): در این فرض (هرچند تأخیر غسل، گناه است)؛ ولی چنانچه قبل از اذان صبح تیمم کند، روزه ی او صحیح است.[۳۰]

آیات عظام صافی و وحید: در این فرض (هرچند تأخیر غسل، گناه است)؛ بنابراحتیاط واجب تیمم کند و روزه بگیرد و قضای آن را نیز به جا آورد.[۳۱]

تنگی وقت

س۲۱: کسی که در تنگی وقت، قبل از اذان صبح در شب های ماه رمضان، به جهت جنابت تیمم کند؛ آیا می تواند با آن نماز بخواند، یا باید غسل به جا آورد؟

همه مراجع: خیر، باید برای نماز صبح غسل کند.[۳۲]

س۲۲: اگر در ماه رمضان، با اعتقاد به اینکه برای غسل جنابت وقت دارد، مشغول به غسل شود و وسط غسل بفهمد مقداری از غسل با اذان صبح همراه شده است، حکم روزه او چیست؟

همه مراجع: روزه ی او صحیح است.[۳۳]

غسل جایگزین وضو

س۲۳: با چه غسل هایی می توان نماز خواند؟

آیات عظام امام، بهجت، خامنه ای، صافی و فاضل: تنها با غسل جنابت می توان نماز خواند؛ ولی با غسل های دیگر باید وضو هم گرفت.[۳۴]

آیات عظام تبریزی، سیستانی، مکارم، نوری و وحید: با همه غسل های واجب و مستحب معتبر و مأثور ـ غیر از غسل استحاضه متوسطه ـ می توان نماز خواند؛ اگر چه احتیاط مستحب آن است که (در غیر غسل جنابت) وضو هم بگیرد.[۳۵]

تبصره: آیت الله مکارم، در اقسام استحاضه، استحاضه متوسطه را قبول ندارد. بنابراین غسل استحاضه متوسطه معنا ندارد.

نیت غسل جنابت

س۲۴: به قصد غسل جنابت به حمام رفتم؛ ولی وقتی که بیرون آمدم شک کردم غسل را انجام داده ام یا نه، تکلیف چیست؟

همه مراجع: باید بنا را بر انجام ندادن بگذارید و غسلتان را به جا آورید.[۳۶]

زمان غسل جنابت

س۲۵: آیا غسل جنابت، فوری بر انسان واجب می شود؟

همه مراجع: خیر، غسل جنابت تنها برای نماز و کارهایی که در آن، طهارت شرط است، واجب می شود.[۳۷]

مدت غسل جنابت

س۲۶: با غسل جنابت تا چه زمانی می توان نماز خواند؟

همه مراجع: تا زمانی که یکی از مبطلات وضو رخ ندهد، می توان با آن نماز خواند.[۳۸]

غسل پیش از وقت

س۲۷: آیا می شود غسل جنابت را قبل از وقت نماز انجام داد؟

همه مراجع:اگر به قصد قربت و داشتن طهارت غسل کند، کافی است و با آن می تواند نماز بخواند.[۳۹]

تیمم و جنابت عمدی

س۲۸: کسی که نمی تواند غسل کند، ولی تیمم برایش ممکن است؛ آیا می تواند با همسر خود نزدیکی کند و با تیمم نماز بخواند؟

همه مراجع (به جز فاضل): آری، می تواند با همسر خود نزدیکی کند؛ خواه بعد از داخل شدن وقت نماز باشد، یا پیش از آن.[۴۰]

آیت الله فاضل: پیش از داخل شدن وقت نماز، مانعی ندارد و بعد از آن ـ اگر بدون جهت با عیال خود نزدیکی کند ـ اشکال دارد؛ ولی اگر نزدیکی برای لذت بردن یا امر عقلایی دیگر باشد، اشکال ندارد.[۴۱]


[۱]. این آیه ها در چهار سوره قرآن آمده است: سجده (آیه۵)، فصلت (آیه۳۷)، نجم (آیه۶۲)، علق آیه (۱۹). بعضی از مراجع تقلید، افزون بر آیه های سجده واجب، خواندن سوره های یاد شده را حرام می دانند.

[۲]. هرچند از یک در وارد شود و از در دیگر بیرون رود.

[۳]. ولی اگر از یک در برود و از در دیگر خارج شود مانعی ندارد

[۴]. ولی اگر وضو بگیرد و یا بر اساس فتوای عده ای دست و صورت را بشوید کراهت برطرف می شود.

[۵]. ولی اگر وضو بگیرد یا به واسطه ی نداشتن آب بدل از غسل تیمم کند، مکروه نیست.

[۶]. توضیح المسائل مراجع، م۳۴۵؛ وحید، توضیح المسائل، م۳۵۱؛ نوری، توضیح المسائل، م۳۴۶؛ خامنه ای، اجوبه استفتاءات، احکام غسل جنابت

[۷]. توضیح المسائل مراجع، م۷۳ و ۳۴۸؛ العروه الوثقی، ج۱، مستحبات غسل الجنابه، م۲ و ۳؛ نوری، توضیح المسائل، م۳۴۹ و ۷۳؛ وحید، توضیح المسائل، م۷۴ و ۳۵۴ و دفتر: خامنه ای

[۸]. توضیح المسائل مراجع، م۳۴۸؛ وحید، توضیح المسائل، م۳۵۴؛ نوری، توضیح المسائل، م۳۴۹؛ دفتر: خامنه ای

[۹]. توضیح المسائل مراجع، م۳۴۶؛ وحید، توضیح المسائل، م۳۵۲؛ نوری، توضیح المسائل، م۳۴۷؛ خامنه ای، اجوبه، س۱۸۰؛ صافی، توضیح المسائل، م۳۵۲٫

[۱۰]. توضیح المسائل مراجع، م۳۴۶؛ وحید، توضیح المسائل، م۳۵۲؛ نوری، توضیح المسائل، م۳۴۷؛ خامنه ای، اجوبه، س۱۸۰

[۱۱]. بهجت، توضیح المسائل مراجع، م۳۴۶ و مکارم، تعلیقات علی العروه، غسل الجنابه

[۱۲]. توضیح المسائل، م۱۳۵۲

[۱۳]. توضیح المسائل مراجع، م۳۴۶؛ وحید، توضیح المسائل، م۳۵۲؛ سیستانی، تعلیقات علی العروه، ج۱، غسل الجنابه، الاول؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتاءات، س۱۷۱؛ صافی، هدایه العباد، ج۱، م۱۷۵

[۱۴]. بهجت، توضیح المسائل مراجع، م۳۴۶

[۱۵]. تبریزی، استفتاءات، س۲۴۸

[۱۶]. العروه الوثقی، ج۱، مستحبات غسل الجنابه، م۶

[۱۷]. توضیح المسائل مراجع، م۳۴۵؛ وحید، توضیح المسائل، م۳۵۲؛ نوری، توضیح المسائل، م۳۴۶؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتاءات، احکام غسل جنابت

[۱۸]. العروه الوثقی، غسل الجنابه

[۱۹]. توضیح المسائل مراجع، م۳۴۶؛ وحید، توضیح المسائل، م۳۵۲؛ نوری، توضیح المسائل، م۳۴۷؛ خامنه ای، اجوبه، س۱۸۰

[۲۰]. توضیح المسائل مراجع، م۳۴۶؛ وحید، توضیح المسائل، م۳۵۲؛ نوری، توضیح المسائل، م۳۴۷؛ خامنه ای، اجوبه، س۱۸۰

[۲۱]. توضیح المسائل، م۳۵۲

[۲۲]. توضیح المسائل مراجع، م۳۴۶؛ وحید، توضیح المسائل، م۳۵۲؛ نوری، توضیح المسائل، م۳۴۷؛ خامنه ای، اجوبه، س۱۸۰؛ صافی، توضیح المسائل، م۳۵۲

[۲۳]. تبریزی، صراط النجاه، ج۱، س۱۰۷ و منهاج الصالحین، ج۱، بعد از م ۱۰۰۴؛ وحید، منهاج الصالحین، ج۲، بعد از م ۱۰۰۴؛ امام، استفتاءات، ج۱ روزه، س۳۱؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتاءات، س۱۹۴ و دفتر: مکارم و بهجت

[۲۴]. سیستانی، منهاج الصالحین، ج۱، بعد از م ۱۰۰۴؛ فاضل، جامع المسائل، ج۱، س۵۵۸؛ دفتر: صافی و وحید

[۲۵]. نوری، استفتاءات، ج۲، س۶۹

[۲۶]. امام، استفتاءات، ج۱ روزه، س۳۱؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتاءات، س۱۹۵؛ نوری، استفتاءات، ج۲، س۶۹؛ تبریزی، صراط النجاه، ج۱، س۱۰۷؛ فاضل، جامع المسائل، ج۱، س۵۵۸؛ بهجت، وسیله النجاه، ج۱، م۱۰۸۹؛ سیستانی، تبریزی، منهاج الصالحین، م۹۸۵؛ صافی، هدایه العباد، ج۱، م۱۲۸۲ و دفتر: وحید و مکارم

[۲۷]. امام، استفتاءات، ج۱ روزه، س۱۰۱؛ تبریزی، استفتاءات، س۶۸۲؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتاءات، س۱۹۸؛ دفتر: همه مراجع

[۲۸]. امام، استفتاءات، ج۱، س۱۰۱، روزه؛ فاضل، جامع المسائل، ج۱، س۵۶۰؛ صافی، جامع الاحکام، ج۱، س۱۰۸؛ نوری، استفتاءات، ج۲، س۶۹؛ تبریزی، استفتاءات، س۶۸۲؛ و دفتر: سیستانی، بهجت، مکارم و وحید

[۲۹]. العروه الوثقی، فصل فی التیمم، م۲۶

[۳۰]. توضیح المسائل مراجع، م۱۶۲۱؛ مکارم، توضیح المسائل، م۱۳۷۱؛ نوری، توضیح المسائل، م۱۶۱۸

[۳۱]. وحید، توضیح المسائل، م۱۶۲۹؛ و صافی، توضیح المسائل مراجع، م۱۶۲۱

[۳۲]. العروه الوثقی، ج۱، احکام التیمم، م۳۰

[۳۳]. دفتر: همه مراجع

[۳۴]. توضیح المسائل مراجع، ج۱، م۲۲۱

[۳۵]. همان، م ۳۹۱ و ۶۴۶؛ وحید، توضیح المسائل، م ۳۹۷ و نوری، توضیح المسائل، م ۳۹۲ و ۶۴۷

[۳۶]. بهجت، وسیله النجاه، ج۱، م۶۷۵؛ صافی، هدایه العباد، ج۱، م۱۷۸؛ وحید، منهاج الصالحین، ج۲، م۱۹۳؛ تبریزی، منهاج الصالحین، ج۱، م۱۹۳؛ امام، فاضل، نوری و مکارم، تعلیقات علی العروه، احکام الغسل، م۱۴ و دفتر: خامنه ای

[۳۷]. العروه الوثقی، ج۱، احکامل الغسل

[۳۸]. توضیح المسائل مراجع، م۳۲۳؛ نوری، توضیح المسائل، م۳۲۴

[۳۹]. العروه الوثقی، فصل فی غسل الجنابه

[۴۰]. توضیح المسائل مراجع، م۳۵۳؛ امام، تحریرالوسیله، ج۱، غسل الجنابه، م۳؛ نوری، توضیح المسائل، م۳۵۴؛ وحید، توضیح المسائل، م۳۵۹ و خامنه ای، اجوبه الاستفتاءات، س۱۹۰

[۴۱]. فاضل، تعلیقات علی العروه، غسل الجنابه، م۸

منبع

اخبار تکنولوژی - اسکریپت - گنج یاب - فلزیاب - انجمن تخصصی وبمستران - دانلود موزیک - جستجوگر فارسی - فلزیاب گنج یاب - اسکریپت فارسی - دانلود اسکریپت - قالب وردپرس - افزونه وردپرس - تبلیغ در اینترنت - امید صمدبین